Het Bedrijf
PIMPMYPORSCHE IS NU STUTTGARTPARTSOccasionsModellenoverzichtAankoopgidsenInstallatie/DIYAftermarket vs OEMOver onsContact en Informatie
InformatieBoxster Aankoopgids

Boxster Aankoopgids

Introductie
De aankoop van iedere auto vraagt om aandacht van de koper, dit geldt niet alleen voor een Boxster. Toch zijn er bij de aankoop van een Boxster bepaalde aandachtspunten waar men extra bedacht op moet zijn.

Vroege Boxsters worden de laatste jaren steeds goedkoper. De ervaring leert echter dat een Porsche voor weinig geld veelal een slechte investering is. Hoewel de aanschaf goedkoop is blijven onderdelen en onderhoud duur. Om van een slechte auto een goede auto te maken kan het uiterste vergen van uw financiële capaciteiten. Het is daarom van belang een goede inspectie van de eventueel aan te kopen auto te doen alvorens daadwerkelijk tot koop over te gaan, dit kan u een hoop onnodige kosten besparen.

Een goede oriëntatie op de markt levert de beste resultaten op. Bekijk meerdere auto’s, verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten en reserveer altijd geld voor onverwachte kosten. Print deze aankoopskeuring uit bij het bekijken van een auto en ga de punten af. Wilt u zekerheid over service en onderhoud, vraag dan naar boekjes en onderhoudsgegevens. Een auto zonder onderhoudsgegevens is verdacht.

Wilt u zekerheid over de conditie uw potentiele aankoop, laat dan een aankoopskeuring uitvoeren. Wij kunnen deze verzorgen voor 75,- incl BTW. Uw auto wordt dan op meer dan 150 punten nagekeken en uitgelezen met de computer.

Exterieur

Lak en plaatwerk

Loop om de auto heen en bekijk de auto van een afstandje. De auto hoort er strak en netjes uit te zien. Controleer de carrosserie op kleurverschillen en kijk of hij wellicht ooit is overgespoten. Dit laatste wordt nog wel eens gedaan zonder rubbers of lijsten te verwijderen waardoor deze ook een laagje verf krijgen.

De carrosserienaden horen mooi evenwijdig te lopen met een gelijke afstand tussen de verschillende plaatdelen. Dit geldt vooral voor de deuren, motorkap en zijschermen. Bekijk vooral de voorzijde van de auto nauwkeurig of de auto geen slecht gerepareerde schade heeft gehad.

Open de portieren en controleer op er niet teveel speling op de scharnieren zit. De deur hoort netjes in het slot te vallen en gemakkelijk open te gaan. Controleer ook of de deurdrammers niet afgebroken zijn en of deze nog correct aan de deur bevestigd zijn.

Bij het opendoen van de deuren horen de ruiten ongeveer 15 mm te zakken. Zakt de ruit niet of maar een paar mm dan is waarschijnlijk het raammechanisme defect.

Onderzijde

Omdat de auto’s relatief laag bij de grond staan kan er makkelijk schade ontstaan door verkeersheuvels. Controleer daarom ook de onderzijde van de auto op schade. De Boxster heeft aan de onderzijde bij de voorwielen plastic lipjes, als vaak te hard over drempels is gereden dan zijn deze door contact met verkeersdrempels weggesleten of afgebroken.

De auto's horen aan de onderzijde plastic afdekplaten te hebben, in totaal zijn er drie platen, een voor, een in het midden en een onder de motor. De motor wordt verder afgeschermd door een aluminium plaat. Deze laatste is zeer belangrijk omdat dit een structureel deel van de auto is. De auto mag eigenlijk niet eens rijden zonder deze plaat. De plastic platen worden bij onderhoud nog wel eens vergeten terug te monteren, maar zijn eenvoudig en relatief goedkoop te vervangen.

Carrosserierubbers

Controleer ook de carrosserierubbers. Deze behoren in goede staat te zijn, slechte rubbers leiden tot overmatig windgeruis tijdens het rijden en lekkage in het interieur. De rubbers die de ramen en het cabriodak afsluiten zijn van groot belang het interieur droog te houden. Zelfs in de wasstraat mag er geen vocht binnenkomen.

Roest

Controleer de auto op roest. Roest aan het plaatwerk van de auto kan duiden op slecht gerepareerde schade. De boxster heeft eigenlijk geen bekende roestpunten. Sommige hele vroege modellen hebben weleens roest achter de slotvangers van de portieren.

Velgen en banden

Ongeachte welk type velg de auto heeft, banden dienen voldoende profiel te hebben, minimaal drie millimeter, en gelijkmatig te zijn afgesleten. Ook mogen de banden geen droogtescheuren hebben of beschadigingen of bobbels in het canvas. Hoe breder en groter de band, hoe duurder het zal zijn deze te vervangen. Realiseer dat 18 of 19 inch velgen erg mooi kunnen zijn, maar dat banden in de grotere maten een stuk duurder zijn dan 16 of 17 inch.

Ruiten

Voorruit

Controleer de voorruit op scheuren, barsten, krassen en melkachtige aanslag in de hoeken. De voorruit is origineel geleverd door Sekurit, een andere merk betekend dus dat de voorruit in het verleden is vervangen. Dit hoeft absoluut geen nadeel te zijn, pilkington is een bekende vervanger en heeft een perfecte pasvorm. Kijk wel of bij demontage van de ruit het dashboard en de bekleding van de a-stijlen niet beschadigd zijn en er geen overmatige hoeveelheden kit bij de a-stijl aanwezig zijn. De grote ruit ketens vervangen de ruiten zonder demontage van bekleding waardoor beschadigingen eigenlijk onvermijdelijk is.

Tot 2001 hebben de cabriokappen een plastic achterruit, hierna zijn de kappen uitgerust met een verwarmde glazen achterruit. De plastic ruiten kunnen met de loop der jaren geel worden of scheuren. Controleer ook of het plastic niet loskomt van de stof, het stiksel hoort in orde te zijn. Een plastic ruit is overigens relatief eenvoudig door een bekleder te vervangen door een nieuw exemplaar, een beschadigde plastic ruit betekent niet dat de kap moet worden vervangen.

De glazen achterruit heeft minder problemen, controleer wel het glas nog wel goed aansluit op de bekleding, ook het stiksel hoort in goede staat te zijn.

Interieur

Lekkage

Controleer de auto op nattigheid in het interieur. De vloer hoort droog te zijn, controleer vooral de ruimtes onder de stoelen. Als het hier vochtig is dan moet de auto direct gerepareerd worden, reden hiervan is dat de alarm computer van de boxster zich op de vloer onder de bestuurdersstoel bevindt. Vocht beschadigd de computer en vervanging is dan de enige optie. Nattigheid kan onder meer het gevolg zijn van een lekkend cabriodak en een kapotte afvoer van het cabriodak. Als de plastic waterafvoerbakken van het cabriodak gescheurd zijn dan zal water het interieur instromen. Deze zijn goed te controleren als het je het cabriodakje ongeveer 20 cm opent van de voorruit. De afdekplaat van het dak komt dan omhoog waarnaar je het opberggedeelte van het dak kan controleren op beschadigingen.

Een goed verzorgde auto heeft nette matten, hierdoor wordt slijtage aan het tapijt voorkomen, kijk ook even onder de matten of het tapijt niet te erg gescheurd is. Dit geldt voor zowel voor als achter de stoelen. Grote gaten in de bekleding voor speakers en dergelijke verlagen de originaliteit en waarde van de auto.

Boxsters hebben veelal lederen stoelbekleding, deze bekleding is erg duurzaam mits het leder van tijd tot tijd word verzorgd. Een mooie optie is het vollederen interieur, waarbij ook de deurkaarten, middenconsule en dashboard is bekleed met leder. Als de stoelen elektrisch verstelbaar zijn controleer dan of het memory systeem van de stoelen goed functioneerd, ook de zijspiegels worden door dit systeem bediend.

Kijk ook even naar de geluidsinstallatie, een originele radio is een leuke optie. Ook kunnen de auto's zijn uitgerust met het Porsche PCM systeem. Het Porsche sound pakket is een leuke optie, de auto heeft dan een cd wisselaar en aanvullende boxen in de deur en achter de stoelen. Overigens zijn de originele radio's eenvoudig te voorzien van een stekker voor Ipod of Iphone.

Elektrische bedienbare opties

Controleer of alle elektrische zaken in het interieur het doen. Denk hierbij aan het de ramen, zijspiegels, voorklepontgrendeling, achterklepontgrendeling (na 2001 elektrisch) en ruitenwisser interval. De elektromotoren voor al deze opties zijn erg duur om te vervangen. Controleer verder zaken als verlichting, knipperlichten, ruitenwissers, centrale vergrendeling en alarm. Controleer vooral de lichtschakelaar en het contactslot, bij storingen in de verlichting is veelal de schakelaar defect, een slecht contactschakelaar waarbij de sleutel moeilijk te verdraaien is of niet goed op contactstand 1 is te zetten, leidt uiteindelijk tot problemen met starten.

Problemen met de centrale deurvergrendeling of het alarm zijn meestal te wijten aan twee orzaken. Een defecte handzender of een beschadigde alarmcomputer. Beiden zijn erg duur om te vervangen. Tevens moeten een nieuwe handzender en alarmunit worden ingelezen waar natuurlijk extra kosten aan zitten.

Vergeet ook niet dat een reservesleutel een dure grap is, een nieuwe sleutel bestaat uit handzender, door de fabriek geslepen sleutelbaard en laten inlezen door de dealer. Als de auto dus maar een sleutel heeft hou dan rekening met extra kosten voor een extra sleutel.

Als de auto uitgevoerd is met cruisecontrol vergeet deze dan niet te testen tijdens de proefrit, vooral de vroege modellen hebben weleens problemen met dit systeem.

Airco

De meeste Boxsters zijn uitgevoerd met een climate control systeem, dit betekend dat de airco de temperatuur vasthoudt op een ingestelde temperatuur. Om te controleren of het systeem goed funtioneerd de temperatuur zo laag mogelijk instellen en op AUTO drukken, er moet dan vervolgens koude lucht uit de ventilatiesleuven blazen.

Motor

De hieronder gegeven beschrijving is geldend voor zowel de normale boxster met de 2.5 of 2.7 liter motor, alsmede voor de Boxster S met de 3.2 liter motor.

De boxster is uitgevoerd met een middenmotor. Daardoor is de motor moeilijk bereikbaar en alleen van bovenaf zichtbaar na verwijdering van bekleding delen en een afdekplaat. Om de motorruimte van de bovenzijde te bereiken moet eerst de cabriokap in de service stand worden gezet. De kap moet daarvoor 20 cm geopend worden van de voorruit, waarnaar de 2 stalen kabels aan de achterzijde van de capriokap kunnen worden ontkoppeld, de kap kan dan naar voren worden geklapt waarna de bekleding en afdekplaat kan worden verwijderd. De motor is nu van bovenaf zichtbaar. De motor moet aan de bovenzijde vrij zijn van olie, als er olie op het blok ligt dan is waarschijnlijk de olievulbuis beschadigd. Hierdoor komt met het bijvullen olie op de motor terecht. De olievulpijp is echter relatief goedkoop te vervangen.

Voor het starten

Voel aan de uitlaat of de motor koud is, een motor die al is warmgedraaide is verdacht. Kijk of er geen sporen zijn van duidelijk lekkage van motorolie of koelvloeistof aan de onderzijde van de auto. Bij het starten kan de auto een klein beetje roken. Dit mag echter maar heel kort zijn. Het roken heeft te maken met het ontwerp van de motor en is geen reden tot bezorgdheid. Door de liggende cilinders kan na stilstand van de motor wat olie langs de zuigerveren lekken en in de verbrandigsruimte terecht komen. Bij koude start verbrandt deze olie direct en dit heeft een blauwe pluim tot gevolg.

Een motor die echter ernstig rookt bij koude of warme start heeft een technisch probleem. Er kan zich een probleem voordoen met de olie/luchtscheider van de motor. Dit is redelijk goedkoop te verhelpen. Er kan zich ook een probleem voordoen met de zuigerveren of klepgeleiders in de cilinderkop. Dit betekent demontage en revisie van het motorblok en is dus erg duur.

De olievuldop en het koelvloeistof reservoir bevinden zich onder de achterklep. Controleer de koelvloeistof of deze op het juiste niveau staat en controleer het koelvloeistofreservoir op een mayonaise-achtige substantie. Is deze overmatig aanwezig dan kan dit het gevolg zijn van een lekke koppakking of in sommige gevallen lekke o-ringen van de oliekoeler.

Controleer de oliedruk bij koude motor moet deze 5 bar zijn, bij een warme motor mag die rond de 1-2 bar hangen. De motor mag niet teveel trillen. Overmatig trillen kan het gevolg zijn van defecte motorsteunen of het niet correct lopen op alle cilinders. Het niveau van het oliepeil is digitaal af te lezen op het dashboard, ook kan de olie gepeild worden met de pijlstok die zich bevindt onder de achterklep. Bij het dichtdraaien van de olievuldop hoort het wordt OIL van achter leesbaar te zijn. Een verkeerd dichtgedraaide dop kan leiden tot een engine warning light.

De auto heeft verschillende waarschuwingslampjes op het dashboard, twee daarvan zijn specifiek van belang voor de motor. Indien het gele motorlampje brand dan is er een probleem met de motor waarbij de auto nog gewoon kan worden gereden naar de garage. Een rood lampje geeft een groter probleem aan waarbij de auto niet meer gereden mag worden om schade aan de motor te voorkomen. Bij contactstand 1 zijn alle waarschuwingslampjes zichtbaar, na het starten van de motor mag alleen even het lampje van de achterspoiler blijven branden, dit gaat vanzelf uit zodra de auto in beweging komt.

Controleer in de onderhoudsgegevens of de motor recentelijk onderhoud heeft gehad. Porsche schrijft bij specifieke km standen specifiek onderhoud voor. Controleer ook of in het verleden de bobine's of de luchtmassameter als zijn vervangen. Deze onderdelen zijn meestal rond de 100.000 km aan vervanging toe en zijn van groot belang voor het goed lopen van de motor.

Met specifieke Porsche uitleesapparatuur is na te gaan hoeveel bedrijfsuren de motor heeft gelopen, hoe vaak de toerentalbegrenzer heeft moeten ingrijpen en of er nog foutcode's in de computer staan. Bij een aankoopskeuring wordt deze informatie door ons altijd uitgelezen omdat het een belangrijke indicatie geeft over de toestand van de motor. Zonder speciale uitleesapparatuur is deze informatie helaas niet toegankelijk.

Luister bij warme motor of de motor netjes rond loopt. Een stotterende motor kan duiden op problemen met de ontsteking, luchtmassameter of lamba-sondes. De motor hoort snel op het gas te reageren en mag niet overslaan bij hoger toerental. Is er een rammelend geluid te horen tijdens stationair toerental dan kan dit duiden op een probleem met het IMS lager. Er zijn bij vroege Boxsters problemen bekend met dit lager, helaas is slijtage aan dit lager alleen te controleren door het oliefilter open te snijden en te controleren op metaaldelen.

Remsysteem

Remvloeistof

De eerste controle van het remsysteem begint onder de kap. Het reservoir bevindt zich onder de voorkap. Het remvloeistofniveau hoort op het goede peil te staan, een laag peil kan duiden op een lek in het systeem. Dit kan zowel het remsysteem zijn als het koppelingssysteem omdat zij gebruik maken van hetzelfde reservoir.

Draai de dop van het reservoir, de vloeistof hoort helder en goudkleurig te zijn. Een troebele en vuile vloeistof betekend dat het systeem al lang niet is doorgespoeld. Ideaal hoort om het jaar te gebeuren tijdens groot onderhoud.

Schijven

Afhankelijk van het type velg kunt u aan de buitenkant redelijk zien hoe de remschijven eraan toe zijn. Deze mogen niet excessief geroest zijn, dit duidt op lang stilstaan. Daarnaast mag de oppervlakte van de schijf niet diep gegroefd of gegolfd zijn. Ook mag er niet al teveel sprake zijn van een rand op de schijf, dit betekend dat de schijf te dun is en is er een kans dat er scheuren in de schijf optreden. Indien een van het bovenstaande aan de orde is dienen de schijven vervangen te worden. Schijven worden altijd per set vervangen. Bij het vervangen van de schijven dienen ook de remblokken vervangen te worden.

De Boxster kan uitgevoerd zijn met normale geventileerde schijven of met geperforeerde geventileerde schijven. Het is overigens wel mogelijk om normale schijven te vervangen door geventileerde. Een mooie optie is het sport onderstel waarbij het remsysteem van de 996 is gemonteerd in combinatie met dikkere stabilisatorstangen en sport vering. Dit remsysteem heeft naast geventileerde en geperforeerde schijven voor en achter ook grotere remklauwen voor en achter dan de standaard Boxster exemplaren. De Boxster S is standaard uitgevoerd met dit type remsysteem.

Remblokken

Nog moeilijker te zien is of de blokken nog voldoende dikte hebben. Bij een dikte van minder dan 2 mm dienen de blokken vervangen te worden.

Handremmechanisme

Als de handrem twee klikken is aangetrokken dient de handrem in werking te treden. Moet de hendel volledig uitgetrokken worden om enige werking te verkrijgen dan hoeft in het minst erge geval alleen de kabel worden afgesteld. Het kan echter ook zo zijn dat de handremschoenen moeten worden afgesteld of vervangen of dat de kabel uitgerekt is en aan vervanging toe is.

Rembekrachtiging

Vroege modellen boxster kunnen last hebben van een defecte rembekrachtiger. Bij het remmen worden de remmen dan aanvankelijk goed bekrachtigd maar bij doortrappen valt de druk weg en lijkt het of de auto bijna niet remt. Dit heeft te maken met roest in de bedrachtiger als gevolg van een slecht afsluitend rubber dat de bekrachtiger tegen vocht moet beschermen. Reparatie is alleen mogelijk door de bekrachtiger te vervangen. De bekrachtiger wordt dan wel uitgerust met het nieuwe type afsluitrubber waardoor herhaling van het probleem niet meer zal optreden.

Proefrijden

Vraag de verkoper of hij bezwaar heeft tegen een proefrit, rij altijd zelf! Als de verkoper huiverachtig is laat hem dan meerijden. Een proefrit duurt minimaal 20 minuten en probeer ook een stukje autoweg of snelweg mee te pakken.

Let op de oliedruk bij koude en warme motor en zie ertoe dat het koelsysteem op de juiste temperatuur blijft. Controleer of de auto netjes in rechte lijn optrekt en of de motor snel oppakt.

De auto moet goed veren, strak door de bocht gaan en niet deinen. Dit laatste duid op versleten schokdemper. Trillen in het stuur bij het remmen duid op versleten draagarmrubbers, naar een kant trekken betekent een defect in de ophanging, een kromme velg of simpelweg dat de auto opnieuw uitgelijnd dient te worden. Ook moet het stuur netjes gecentreerd zijn. Een klikkend geluid bij het rijden over een hobbelige weg duidt meestal op versleten reactiestangen, maar kan ook betekenen dat de kogels van de achterste of voorste draagarmen defect zijn. De voorste draagarmen zijn eenvoudig op de brug te controleren op speling, de achterste helaas alleen na demontage.

Het schakelen hoort strak te gaan en de pook mag niet veel zijwaartse speling hebben. Het aangrijpen van de koppeling hoort soepel te gebeuren, is er echter een metalen “kloink” geluid te horen dan is wellicht het dubbel massa vliegwiel defect. Een hoog koppelingspedaal of zwaar koppeling betekend meestal dat de koppeling aan vervanging toe is. Hiervoor moet ondermeer de transmissie worden verwijderd en dit betekent dus een langdurige en dus prijzige reparatie. De meeste koppelingen zijn na 100.000 km aan vervanging toe.

Op de brug

In een ideale wereld zou u met de auto zo naar een lokale garage rijden waar deze kosteloos even op de brug zou worden gezet. Heeft u deze mogelijkheid dan is dit zeker aan te raden. De mensen die deze mogelijkheid niet hebben moeten roeien met de riemen die ze hebben. Een krik en een paar as steunen passen makkelijk achter in je auto. Of de verkoper het leuk vind dat u de auto opkrikt en er een paar steunen onder zet is echter de vraag!

Als de auto op de brug staat dat is het verstandig een aantal zaken te controleren. Begin bij het motorblok. Veel olie aan de onderzijde van het blok betekent lekke pakkingen of keerringen. Olie tussen de transmissie en de motor duidt op een lekke krukaskeerring. Vervanging hiervan is veel werk en wordt meestal tegelijk met het vervangen van de koppeling gedaan. Olie bij de nokkenasdeksel duidt op lekke bougiehulzen. Deze zijn echter relatief eenvoudig te vervangen en kan makkelijk meegenomen worden als de bougies moeten worden vervangen. Lekkage van koelvloeistof betekend meestal een defecte pomp, mits de slangen correct zijn aangesloten of het reservoir niet gescheurd is.

Controleer de aandrijfashoezen, deze mogen geen scheuren of barsten hebben. Ook de rubbers van de achterste stabilisatorstang horen droog en strak te zitten. Ook moeten de reactiestangen spelingvrij zijn.

Aan de voorzijde kunnen de stuurhoezen op scheuren en barsten worde gecontroleerdd. De stuurhoezen beschermen de kogels van de spoorstangen. Ook hierop mag geen speling zitten. Wieg zachtjes het wiel op en neer, als er zichtbare speling is of als de kogel een klikgeluid maakt dan is de spoorstang aan vervanging toe. Bij het rijden manifesteert zich deze speling in een tikgeluid bij de voorwielen, vooral hoorbaar als je een stoepje oprijdt. De stuurkogel bevindt zich bij het wiel, hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Speling in de spoorstang of stuurkogel is een bekend APK afkeurpunt. Een nieuwe spoorstang is dan de enige optie. De voorste stabilisatorstangrubbers dienen eveneens droog en strak in hun huis te passen. Controleer ook de reactiestangen op speling.

Remleidingen en brandstofleidingen moeten netjes zijn, niet geknikt en niet geroest. Roestige remleidingen is een bekend APK afkeurpunt. Ook moeten de remslangen ongeroest en onbeschadigd zijn. Controleer vooral de flenzen op roest tussen het metaal en het rubber.
InformatieBoxster Aankoopgids

Alle vermelde prijzen zijn indicatief en onderworpen aan prijswijzigingen.
StuttgartParts - Uw online Porsche onderdelen specialist.
Realisatie: Flaire - Design & Development.